Basılı Medya Nasıl Kurtulur?

basılımedya

+En son ne zaman gazete aldınız?

-Pazar günü

+Neden aldınız?

-Mangalı tutuşturmak için!

Durum basılı medya için bu kadar tehlikeli mi gerçekten? 20 yaşında olup kağıttan gazete okuyan kaç kişi var?

Aslında basılı medya dijitale karşı bir konuda çok güçlü ve bu gücünü asla kaybetmeyecek. Yetkinliğini bu konuda geliştirirse hiçbir zaman varlığı tehlikeye düşmeyecek. O konunun ne olduğuna gelelim.

Dijital Medya Nescafe’dir, Basılı Medya  Türk Kahvesi

Gazeteyi örnek alalım, hız ve zamanlama konusunda hiçbir zaman dijitali geçemeyecek olan basılı gazete yorum, eleştiri, analiz, değerlendirme gibi konularda içerik geliştirdiği gibi rakipsiz oluyor. Dijital medya sürekli haber üretmek, hit almak zorunda ki ayakta kalsın. Bu zorunluluk da içerik ve haber niteliğinin kaybolmasına neden oluyor. Anında, hemen şimdi, güncel olanı yakala, popülerleş, ilgi çek! Bu şartlar dijitali yorucu hale getiriyor. Sonunda da itici hale gelecek. Evet, habere dijitalden bakıyoruz, ama yorumu dijitalden okumuyoruz. Birincisi bunu sağlayacak kadro henüz yok, ikincisi okumak ile bakmak arasında fark var. Biz ekrandaki habere bakıyoruz, haberin yorum ve analizini gazeteden okuyoruz. Popüler olmak zorunda olan yıpranır. Siz şu tarz başlıklardan bıkmadınız mı?

-Öyle bir şey yaptı ki, görenler şaştı!

Bu başlık dijital habercilerin besmelesi! Bu tüketiciyi aptal yerine koymak.

Tüketici kelimesini tercihli seçtim. Dijital medyanın tüketicisi varken, gazetenin okuyucusu var. Bu nedenle yüz binlik hitler yerine 1.000 tirajlı basılı gazeteler daha kolay kamuoyu oluşturuyor. Gazetenin algılanma ve ikna etme yeteneği daha yüksek, tabi şimdilik. Dijital samimiyet problemini çözerse başka! Dijital hazır kahve gibi ayaküstü tüketilen bir unsurken, basılı gazete Türk kahvesi gibi daha ağır ve oturaklı. Tabi içeriği sağlam, duruşu olan bir gazeteden söz ediyorum.

Dijital hit almak için ilgi çekmek zorunda. Rekabet sert olduğu için de günceli eğip bükmek zorunda. Sonunda samimiyet kaybı ve okuyucuyu tüketici olarak görme durumu! İşte gazete konumlanmasını burada yapmalı. Eski ve hatırlı dost kavramı üzerine yürümeli ve dijitalle güncel konusunda asla boy ölçüşmemeli.

Habere bakmakla, haberi okumak arasındaki fark gazetenin gelecek 5 yıldaki kaderini belirleyecek. Gazete alt okumalar, analizler, çapraz yorumlar sunduğu sürece yaşayacak. Çünkü dijital bunu asla sunamaz. Nedeni nitelikli kadro değil. Yoksa gazetedeki yorumu al, nete bas. İnsan beyni ve sinir bilimi ile ilgili. Algıladığımız ve şemalar oluşturduğumuz beyin bölgemiz sadece basılı unsurlarla iletişim kuruyor. Ekran okumaları bu bölgedeki nöronları harekete geçirmiyor. Okumak için, analiz için, yorum için kâğıt hep var olacak. Biz haberi dijitalden alıp yorumunu gazeteden okuyacağız. Newspaper yani haber kağıdı olma özelliği dönüşecek.

Bu nedenle gazete, Canan Güleç’in tabiriyle güncel gündem kıskacından kurtulmalı, haber, yorum, analiz, hatta karşıt yorumlarla okuyucuyu beslemeli.

Dijital iletişim, artık yancı olmaktan çıkıp merkeze kayıyor. Gelenekselciler buna önlemi doğru ve yaratıcı içerikle alabilirler. Dijital ile basılı medyanın büyük savaşında kazanan okur olsun.

Can Emir / PazarlamaTurkiye.com

Yorum bırakın